آرین موتور

جدیدترین فناوری‌های خودرو‌های 2016-2017

car trends فناوری‌های نوین در خودروها

فناوری‌ها و تکنولوژی‌های هوشمند جدید تغییرات زیادی در صنایع مختلف بوجود آورده‌‌اند؛ در چند سال اخیر صنعت اتومبیل‌سازی هم مانند صنایع دیگر از فناوری‌های جدید در سطوح مختلف استفاده کرده است تا کیفیت رانندگی را برای مصرف‌کنندگان اتومبیل‌ها بالا ببرد. هر ساله کمپانی‌های مختلف اتومبیل‌سازی در رقابت با هم، اقدام به معرفی فناوری‎‌ های جدید می‌کنند اما به طور کلی می‌توان این تکنولوژی‌های هوشمند جدید را در چند دسته تقسیم کرد. در این مقاله قصد داریم جدید‌ترین و پرکاربرد‌ترین فناوری‌های استفاده شده در خودرو‌های 2016 و 2017 را به شما معرفی کنیم.

 

فناوری‌های ارتباطی

شاید کسی باور نمی‌کرد که روزی فضا‌های مجازی وارد دنیای خودرو‌ شوند. امروزه فضاهای مجازی بخشی از زندگی ما شده‌اند و تاثیر آن‌ها بر روی امور روزانه ما قابل مشاهده است اما شاید هیچ‌گاه فکرش هم نمی‌کردیم روزی این فضاهای مجازی وارد اتومبیل‌هایمان شود. کمپانی‌های بزرگ خودروسازی در سال‌های 2016 و 2017 توانسته‌اند فضاهای مجازی را توسعه دهند که رانندگان با استفاده از آن‌ها قادر به ارتباط با یک دیگر هستند؛ البته این فضاهای مجازی فقط جنبه تفریحی ندارند و راننده می‌تواند در زمان‌های اضطراری به مابقی راننده‌ها درخواست کمک بدهد. مسئله اینجاست که هنوز یک سیستم ارتباطی جامع بوجود نیامده است و هر کمپانی فضای مجازی بخصوص خود را دارد.

 

مصرف بهینه

قطعا یکی از مهم‌ترین فناوری‌های بکار رفته در تاریخ اتومبیل‌سازی، موتور‌های الکتریکی بوده است. موتور‌های الکتریکی و خودرو‌های هیبریدی در یک دهه اخیر رشد چشم‌گیری داشته‌اند اما همیشه وقتی از خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی صحبت می‌شد، ذهنیت اغلب مردم به سمت خودرو‌های کوچک و کم سرعت شهری می‌رفت که تقریبا هیچ کاربردی به غیر از پیمودن مسافت‌های کوتاه نداشتند اما در سال‌های 2016 و 2017 کمپانی‌های بزرگ صنعت اتومبیل‌سازی با ارائه خودرو‌های فوق سریع و اسپرت خود نظر همگان را در مورد خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی تغییر دادند و به این موضوع تاکید کردند که قادر هستند خودرو‌هایی پر‌سرعت و قدرتمند تولید کنند که با طبیعت سازگار می‌باشند. میتسوبیشی نیز به عنوان کمپانی که اولین خودروی شاسی بلند هیبریدی دنیا، میتسوبیشی اوتلندر PHEV، عرضه کرده است در این زمینه پیشتاز است.

 

فناوری‌های کمک‌راننده

در یک دهه اخیر کمپانی‌های خودروسازی توانسته‌اند با بهره‌گیری از فناوری سنسور‌های حرکتی و مادون قرمز و همچنین تکنولوژی منحصر به فرد هوش مصنوعی، امکاناتی را در اختیار راننده قرار دهند که شخص با بهره‌گیری از آن‌ها قادر خواهد بود واکنش‌های اطراف خودرو را بهتر و سریع‌تر آنالیز کند. فناوری‌هایی همچنون رادار نقطه کور و یا سنسور‌های آنالیزور ۳۶۰ درجه، به راننده این امکان را می‌دهد که بتواند دید بهتری از تحرکات اطراف خودرو داشته باشد، این تکنولوژی‌ها در دسته فناوری‌های کمک‌راننده قرار دارند و افراد با استفاده از آن‌ها قادر خواهند بود امنیت را در زمان رانندگی به شکل قابل توجهی بالا ببرند. در سال‌های 2016  و 2017 فناوری‌های کمک‌راننده به شکل قابل توجهی توسعه یافتند و امروزه افراد قادر هستند با بهره‌گیری از این تکنولوژی‌ها به راحتی خودرو خود را به صورت اتوماتیک و بدون دخالت راننده، پارک کنند یا با بهره‌گیری از سنسور‌های حرکتی تعبیه شده در خودرو، در زمانی که در ترافیک به سر می‌برند، دست از رانندگی بردارند و اجازه دهند کامپیوتر هوشمند خودرو سکان هدایت اتومبیل را بدست بگیرد؛ از نظر کارشناسان فناوری‌های کمک‌راننده نخستین قدم‌هایی است که کمپانی‌های اتومبیل‌سازی برای تولید خودرو‌های خودران برداشته‌اند و همچنین در سال‌های 2016 و 2017 شاهد آزمایش‌هایی از سوی تولیدکنندگان بزرگ خودرو بودیم که مهر تاییدی بر این نظر کارشناسان به حساب می‌آیند.

آرین‌موتور نماینده رسمی میتسوبیشی موتورز ژاپن در ایران، مفتخر است که خودروهای به روز این برند اصیل را برای هم‌میهنان عزیز فراهم کرده است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط