آرین موتور

نخستین جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در ایران

ایستگاه شارژ مپنا

نخستین جایگاه شارژ سریع خودروهای برقی در ایران توسط گروه مپنا در برج میلاد تهران در زمینی به مساحت بیش از ۷۰۰ متر مربع افتتاح شد.

امروزه “حمل و نقل” بخشی جدایی نشدنی از زندگی بشر بوده و از منظر انرژی حدود 20 درصد کل تقاضای جهانی و از نظر میزان انتشار آلاینده‌ دی اکسید کربن، حدود یک سوم از میزان انتشار این آلاینده را به خود اختصاص داده ‌است. با توجه به نقش عمده خودروها در این بخش، فناوری‌های بسیار متنوعی برای بهبود عملکرد آن‌ها از منظر انرژی و محیط زیست ارائه شده‌ است.  مهم‌ترین فناوری ارائه شده در این زمینه انواع خودروهای الکتریکی می باشند.

در خودرو‌های برقی از انرژی الکتریکی که در باتری ذخیره شده‌ است، به عنوان یک سوخت پاک بهره گرفته می‌شود. منبع تولید انرژی الکتریکی می‌تواند از منابع تجدیدپذیر تامین شود. لذا نه تنها میزان انتشار آلاینده‌ها کاهش می‌یابد، بلکه سبب کاهش آثار شدید زیست محیطی و رفع چالش‌ اساسی کلان شهرها در بحث آلودگی هوا می‌شود.

این جایگاه دارای دو خط تأمین توان برای خودرو و موتورسیکلت است که در خط یک، شارژ سریع و شارژ کند نصب شده و در خط دو نیز شارژ موتور سیکلت قرار دارد.

همچنین شارژرها بر اساس استانداردهای بین‌المللی بومی سازی و ساخت داخل شده و کنترل و مانیتورینگ برای ارتباطات بالادستی بر اساس پروتکل OCPP صورت می‌گیرد.

در این ایستگاه، شارژر سریع خودرو برقی شامل یک خروجی شارژ AC با توان ۴۳ کیلووات قابل استفاده برای تمام خودروهای برقی استاندارد دنیا و یک خروجی شارژ سریع DC با توان ۵۰ کیلووات تحت پروتکل CHADEMO قابل استفاده برای خودروهای شرق آسیا (Mitsubishi Outlander PHEV)، کیا، نیسان و…  می باشد.

 

همچنین این ایستگاه دارای شارژر کند خودرو برقی با توان ۷. ۴ کیلووات است و می‌تواند همه خودروهای برقی استاندارد را تأمین توان کند. از سویی دیگر، جایگاه شارژ خودروهای برقی احداثی گروه مپنا مجهز به دو شارژر ۵.۵ کیلوواتی موتورسیکلت برقی است و به سهولت توان شارژ موتورسیکلت‌های برقی را دارد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط