آرین موتور

ترمز دستی برقی چیست؟ و چگونه کار می کند.

arian-motor

از مهم‌ترین و واجب‌ترین سیستم‌های درون خودرو، ترمز‌دستی آن است، ترمز دستی الکترونیکی  (Electric parking brake(EPB از اوایل قرن ۲۱ مورد استفاده خودروسازان قرار گرفت.

مکانیزم عملکرد ترمزدستی های مکانیکی به این شکل بود که یک کابل از اهرم ترمز دستی به چرخهای عقب متصل می گردید و با کشیدن اهرم دستی یا پایی لنت های ترمز چرخ های عقب درگیر می شد و از حرکت خودرو جلوگیری می کرد.

انواع ترمز دستی الکترونیکی
به طور کلی، دو نوع ترمزدستی الکترونیکی وجود دارد. در نوع اول، ترمز‌های عقب بوسیله کابل (مانند ترمزدستی‌های مکانیکی) فعال می‌گردند، با این تفاوت که یک موتور برقی کار دست راننده را انجام می‌دهد و نیروی مورد نیاز فعال کردن ترمزدستی را تامین می‌کند. در این خودروها، ترمزدستی با فشردن یک دکمه، فعال یا غیرفعال می‌گردد و توسط یک چیپ الکترونیکی کنترل می‌شود.
ولی در نوع دوم که در خودروهای میتسوبیشی اوتلندر و اتلندر PHEV وجود دارد موتور الکتریکی ترمز دستی در کالیپر ترمز چرخ عقب جاسازی شده است. در این سیستم هیچ گونه کابلی وجود ندارد و ترمزدستی فقط به واسطه نیروی الکتریکی فعال می‌گردد، در صورت فشردن دکمه و فعال شدن ترمزدستی، چراغ نمایشگر روی دکمه فعال سازی روشن شده و صدای هشدار نیز شنیده می‌شود. لازم به ذکر است این سیستم توسط همان دکمه نیز غیر فعال می‌شود. البته در اغلب خودروها، بعد از قرارگیری دنده در حالت D(حرکت) فشردن پدال گاز در صورتی که کمربند ایمنی راننده بسته باشد، ترمزدستی به صورت اتوماتیک غیرفعال می‌شود.

مزایا و معایب ترمز دستی برقی
این سیستم نیز معایب و مزایای خود را دارد. از مزایای این سیستم می‌توان به کم شدن استهلاک قطعات ترمزدستی و کم‌تر شدن وزن خودرو و فضای اشغالی و از معایب آن می‌توان به هزینه بالای تعمیر و نگهداری آن اشاره کرد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط